15e verslag maar vijfde alleen op reis - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Tamara - WaarBenJij.nu 15e verslag maar vijfde alleen op reis - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Tamara - WaarBenJij.nu

15e verslag maar vijfde alleen op reis

Blijf op de hoogte en volg Tamara

24 Maart 2014 | Indonesië, Sanur

Dolfijnen zwemmen zei ik dat ik ging doen de dag van mijn vorige blog... Nou ik was lekker in de war want ga vandaag pas zwemmen met ze... Ik zou de 22e zwemmen met ze maar ja dan zou ik ook gaan duiken. Gelukkig kon ik het dolfijnen zwemmen omzetten naar de 24e...Maar eerst nog even mij afgelopen drie dag vertellen.. De dag dat ik dacht met dolfijnen te gaan zwemmen ben ik naar een tempel geweest genaamd 'Taneh Lot'. Een water tempel. Het was een aardig stukje van mij hotel zo een 50km.... Het was een erg mooie tempel... Ik vond het erg leuk om deze tempel gezien te hebben... Ik wou hier graag heen... Ik heb wat foto's gemaakt en genoten van de tempel en de omgeving... Omdat het zo warm was ben ik na 1,5 uur terug gegaan richting Sanur... S'avonds heb ik klein hapje gegeten want had weinig honger bij een restaurant met live salsa muziek. Erg gezellig... Nu maar weer lekker slapen want de dag erna zou ik gaan duiken.. Ik werd om 8:00 opgehaald door de duikschool... Bij het strand kregen we een briefing over waar we gingen duiken wat je er ziet enzo.. Erg leuk! Er was nog een Nederlandse meisje,zij werd mijn buddy.. Na 45 min te hebben gevaren kwamen we aan jij Manta B hier waren veel snorkelaars en maar weinig Manta's dus we besloten om verder te varen naar Manta Point.. Dat is de plek waar de Manta roggen rondjes zwemmen om een rots en ook waar ze eten... Achterover vanaf de boot het water in, kijken of iedereen oké is en inflate en naar beneden... Het was er erg koud ik had een 3mm pak gekregen met korte mouwen en kort broekje... Al vrij snel zagen we Manta roggen het was werkelijk ongelofelijk zo mooi en zo groot ze waren... We gingen een stukje verder zwemmen en zagen nog meer Manta roggen. Overal waar je keek zag je wel een Manta rog echt zo super gaaf. Ook zagen we een grote zwarte van wel 4/5 meter. Ze noemen hem Jo maar hebben nog weinig informatie en of foto's van hem vertelde de duikinstructeur na het duiken.. Wat een onwijs mooie beesten zij dat zeg..!! Onderwater had ik het echt ijs koud ik was gewoon aan het trillen.. Ik bleef wat hoger zwemmen met de hoop het wat warmer te krijgen maar helaas het bleef koud.. Na 53 minuten had een van de mededuikers nog maar 50 in haar tank zitten dus besloten we een safety stop te doen op de vijf meter voor drie minuten en om naar boven te gaan. De eerste duik zat erop. Ik heb trouwens voor het eerst gedoken met een duikcomputer om mijn pols. Erg mooie apparatuur.. Ik hoor hier een verjaardags cadeau :p
Eenmaal op de boot konden we een handdoek pakken dat heb ik gedaan en heb me helemaal ermee ingepakt want oh wat had ik het koud zeg... De duik instructeur zei dat hij het zag onderwater en bood mij zijn duik shirt aan van 1,5mm met lange mouwen. Super mooi ding! De tweede duik zou zijn bij Crystal Bay... Hij vertelde dat het op sommige plekken warm is maar dat het opeens heel koud kan zijn. Dit is ook de duikspot voor de Mola Mola vis.. Een onwijs grote smalle vis als hij je tegemoet zwemt maar van de zijkant echt onwijs groot... Ongeveer 4/5 duikers zo groot... Helaas was het niet het seizoen en hebben we ze niet gezien... Onderwater was het erg mooi en gelukkig had ik het wat warmer.. We hebben veel verschillende vissen gezien met weer super leuke kleurtjes... Blauw, geel, groen, paars, oranje, roze echt helemaal leuk... Helaas deed mijn onderwater camera het niet dus kon ik geen foto's maken.. Na 50 minuten onderwater te zijn geweest was het weer tijd voor de safety stop... 3min op 5M... Daarna naar boven en het duiken in Sanur zat er helaas op voor mij... Stiekum wilde ik nog meer duiken maken maar ja wou nog zoveel andere dingen zien dus ja keuzes maken... Ik besloot om niet meer te gaan duiken en de omgeving te bekennen... Terug bij het busje gingen we met de groep naar de duikschool want daar zouden we lunchen. We kregen echt een bord vol met heerlijke dingen.. Na het eten was het tijd voor het logboek.. De mijne ben ik vergeten maar ze hebben losse blaadjes van een logboek die ik kon vullen. Ethel de duikinstructeur had geweldige stempels... Ook een Manta rog stempel dus ja die wou ik hebben bij mijn Manta duik. Helemaal leuk. Daarna gingen we even binnen in de duikschool kijken want ja ze hebben erg leuk speelgoed :D Duik speelgoed... Ik zag een super mooie duikbril Jan de eigenaar van de duikschool (NL) legde uit dat deze lijn uiteraard roze :D speciaal is ontworpen voor vrouwen. De bril is smaller en het mond stuk van de snorkel is kleiner. En ze hebben er zelfs aan gedacht om de zijkant te kunnen laten bewegen voor ons haar te grappig... Een eigen duikbril zou toch wel heel prettig zijn.. Twijfel twijfel en twijfel... Uiteindelijk toch besloten om de set te kopen... Helemaal blij met leuke verjaardag's idee ging ik naar mijn hotel terug... (4juli pas hihihi) Terug in het hotel aangekomen ging ik op zoek naar Ferdinand. Ferdinand is een man waar me oom een dagje mee op pad is geweest in December. Al vrij snel vond ik hem. Het eerste wat hij zei was hoe weet jij mijn naam? Waarop ik antwoorden ik heb een foto van je ik laat hem je zien. Volgens mij dacht hij echt wat overkomt mij nu weer. Toen ik foto liet zien begon hij te lachen en zei gelijk oh the policeman... Hahaha ja klopt. Ik vertelde dat ik zijn nichtje was en een kaartje had gekregen van me oom. Ferdinand wist zich te herinneren dat oom Gert over mij had verteld en dat ik naar de Gili eiland wou. Ik vertelde hem dat ik daar al geweest was. Ik vroeg naar de tour die mijn oom ook had gedaan en hij liet het zien. De tour heette de 'Kintamani tour'. Een tour die de hele dag zou duren en waarbij je verschillende dingen zou zien. Het klonk erg leuk en ja dezelfde tour als mijn oom doen leek mij ook wel heel erg leuk.. Dus ik besloot de tour te gaan doen. Ik wou het de dag erna doen (23-3) dit was mogelijk alleen zou Ferdinand zelf niet mee gaan want hij moest naar de kerk want het was zondag. Hij vertelde mij dat ze broer met mij op pad zou gaan. Prima! Ook hebben we het programma aangepast ik was namelijk al in Ubud geweest en wou graag naar Sukwati een houtsnijmarkt... Ik zou daar met Ramcow al heen gaan maar we hadden toen te weinig tijd... Ik had een aanbetaling gedaan en afgesproken dat ik de dag erna on 9:00 op zou worden gehaald. Ferdinand vond het erg leuk dat ik langs kwam met de foto en ik moest zeker de groeten doen en hij hoopte dat alles goed ging met mijn oom. Dus oom Gert bij deze de groeten van Ferdinand!!! Na de ontmoeting met Ferdinand ben ik op de scooter naar een eilandje geweest wat door middel van een brug verbonden is met elkaar. Hier zou ook het dolfijnen zwemmen zijn en ik was reuze benieuwd. Het eiland heette Serangan ook wel Turtle island omdat er vroeger veel schildpadden waren daar... Het dolfijnen zwemmen heb ik gevonden helaas kon ik de dolfijnen niet zien want het was verder in zee... Wel vond ik het fijn er even te zijn geweest en genoot ik van de rust daar.. Na verder te hebben gescooterd kwam ik en Turtle education centre tegen. Ik ben naar binnen gegaan en heb weer een aantal schildpadden gezien. Ik kreeg een rondleiding en deze meneer de eigenaar vertelde hoe ze hier terecht zijn gekomen. Het waren allemaal schildpadden met een slechte conditie en of gezondheid.. Hij verzorgt ze tot ze goed hersteld zijn en ze gaan dan weer terug de zee in. Erg mooi! Even een tip geven want dat verdient deze meneer wel en een kleine cadeautje kopen en weer verder scooteren.. Ja wat ga ik nu doen... Even lekker 90/100 rijden op de scooter echt super vet denk dat ik maar mijn moter rijbewijs moet gaan halen... Na Speedy Gonzales te zijn geweest besloot ik om richting Kuta te rijden want ik was wel benieuwd... Aangekomen in de hoofdstraat was het onwijs druk... Pppfff wat een mensen en wat een verkeer... Ik ben een klein stukje gaan lopen in de hoofdstraat heb wat winkeltje bekeken en een lekker ijsje gegeten en stond toen op een plek waar de groep ook stond toen ik er niet meer was... Erg leuk om daar ook te staan dus snel even foto gemaakt en besloot daarna om terug te gaan naar Sanur want dit was echt TE druk... Wat een ramp om teug te komen ben wel vier keer verkeerd gereden was er dan ook helemaal klaar mee... Eindelijk aangekomen in Sanur heb ik even lekker een Oreo cheesecake van de Starbucks gegeten en een lekkere koffie genomen en ging daarna lekker naar mijn hotel.. Ik was moe... Ik ben lekker gaan slapen want de dag erna zou een lange dag worden... De dag erna had ik mijn wekker wat eerder gezet want ik moest nog pinnen en ik had een fel roze dry bag gezien en die wou ik hebben.. Beide gedaan en gekocht en toen lekker ontbeten in mijn hotel.. Klokslag 9:00uur werd ik opgehaald door Herry... De broer van Ferdinand... Erg beleefde man! Hij stelde zich heel netjes voor en vertelde wat het plan was voor die dag. Ik was natuurlijk voorbereidt dus wist alles al dat vond hij grappig... In de auto hebben we veel Engels gepraat echt leuk... De eerste stop was een dans. De Barong dans was een uur. Het was mooi maar niet zo mijn ding.. Toen de dans was afgelopen stond Herry netjes te wachten bij de uitgang op mij. De volgende stop zou zijn het silverwerk.. Hij vertelde dat elke village zijn eigen specialiteit heeft. Het silverwerk was erg mooi alles werd met de hand gemaakt en dit kon je ook zien. Wat een geduld en preciezie werk zeg! Respect! Mijn ogen vielen op mooie zilveren oorbelletje met bloemetjes.. Even wat afdingen en betalen. Ik ging weer weg want had het wel gezien. Volgende stond was painting. Erg mooie kunstwerken gezien maar ze waren te groot voor mijn kamer en te groot om mee te nemen naar Nederland... Na deze stop gingen we naar de tempel waar ik heel graag heen wou. De tempel heet 'Purta Tirta Empul' een tempel met holy water en waar ze reinigings ritueel doen in het water... Echt geweldig.. Bij binnenkomst moest ik mijn sarong om... Bij het holy water werd ik aangesproken door een man die daar werkt hij vertelde dat ik ook een offer kon doen en het water in mocht. Ik moest wel een klein bedrag betalen maar oh wat wou ik dat graag. Dus ik zei Ja! De meneer liep met mij mee, ik kreeg een sarong en kon mijn kleren in mijn locker doen... Ik moest mijn onderbroekje aan houden en de rest alles uit... Hahaha leuk in een gang met een onbekende man voor je die je sarong vast houdt zodat niemand wat kan zien... Hahaha eenmaal omgekleed was het dan zo ver... Ik kreeg twee bakjes met bloementje en dingetjes om te offeren. Als eerste moest ik zitten tegenover de offer plek en de bakjes bij mijn hart houden en mijn ogen sluiten. Daarna moest ik gaan staan en het bovenste bakje met de wierrook daar neer zetten. Toen mocht ik het water in. Bij het spuwende water moest je drie keer je gezicht schoonmaken (reinigen) , drie keer het water drinken en daarna met je hoofd eronder... Dit moest je bij elk water spuwende plek doen... Bij de eerste plek moest ik ook mijn tweede offer bakje neerzetten... Ik ben twee verschillende baden in geweest en heb dit ritueel bij 7 water dingen gedaan. Heel mooi en erg indrukwekkend... Ik voelde me zo goed daarna en vereerd dat ik dit mee heb mogen maken... Het is eigenlijk onbeschrijfelijk hoe mooi dit was en hoe dit voelde... Magisch!!! De meneer die mij telkens alles uitlegde had foto's gemaakt met mijn camera erg leuk! Na het ritueel moest ik weer mijn eigen kleding aan alhoewel ik wel uren in mijn sarong kon lopen het zat heerlijk... Met aankleden had ik geen handdoek en die meneer hield de sarong vast en ik moest alles aan doen... Alleen soms hing de sarong niet goed en stond ik half naakt in die gang hahaha ach! Iedereen is hetzelfde! Helemaal aangekleed ben ik met mijn gids meneer op de foto geweest... En vertelde hem dat ik het geweldig vond en erg mooi. Ik kreeg als compliment dat ik erg mooi was en mooi lichaam had... Hahahah help heeft ie me toch gezien... Na deze ontmoeting heb ik deze meneer wat geld gegeven want ik was zo blij en vereerd dat ik dicht mocht doen... Bij de parkeerplaats stond Herry mij al op te wachten want ik was wat aan de late kant... Na deze geweldige ervaring gingen we naar de koffie plantage. Heerlijk allemaal koffie en thee proeven op dezelfde plek volgens mij zelf dezelfde tafel als mijn oom! Heerlijk was alles! Net als mijn oom heb ik op deze plek een foto laten maken van mij en Herry,. Super leuk... De mokka koffie vond ik het lekkerste dus heb daar 50gram van gekocht in een leuk houten Balinees potje.. Na de koffie proeverij gingen we naar de volcano Kintamani... Daar had ik ook mijn lunch met uitzicht naar de vulkaan... Erg mooi!! Na de lunch was het tijd voor de rijst plantage.. Erg mooi deze plantage, ik mocht op de foto met bamboe en aan elke kant hing een mand met rijst planten erin... Even wat foto's gemaakt en toen weer verder naar Sukawati.. Daar had ik hoge verwachtingen van want ik wou nog een houtsnijwerkje scoren. Helaas viel het tegen en vond ik niet waar ik naar op zoek was... Ik was best moe en we hadden alle plekken bezocht die wou zouden bezoeken dus gingen we terug naar Sanur.. Ik moest nog een deel betalen dus dat heb ik gedaan en vervolgens Herry fooi gegeven.. Het was namelijk zo geweldig en het was zo een aardige man.. Ik heb veel Engels gepraat met hem in de auto en het was echt heel erg leuk,.. Ik heb gezegd dat ik zeker terug ga komen en onze foto dan mee neem... Hij hoopte dat ik de volgende samen met iemand zou komen en/of met mijn familie... Dat komt wel goed!!! Wat een geweldige dag was dit zeg!!! Als afsluiter heb ik S'avonds lekker gegeten bij het Beach cafe waar een live band was erg leuk.. Ik heb heerlijk gegeten met een onwijs lekkere chocolade mousse als afsluiter... Ook heb ik voor het eten nog twee mooie kunstwerkjes gekocht bij mijn vriend op het strand... Dit was de tweede keer dat ik bij hem was want ik had beloofd terug te komen... En dat heb ik gedaan en had hij niet verwacht.. Angela heeft ook bij hem kunst gekocht... Toen ik aan kwam lopen zei hij Angela dus ik zei nee Tamara... Hahaha erg grappig! Heb nog even een tijdje gepraat met hem en vertelde dat Angela een vriendinnetje van mij is. Hij vond het geweldig! Na mijn aankoop even een foto samen gemaakt... En toen eten!
Na het eten ben ik naar het hotel gegaan want ik had ik een Skype date met de familie... Tante Toos was een dagje thuis dus iedereen was er opa&oma, tante netty, tante Toos, papa&ingrid, Patrick en niet te vergeten Michelle en Jolanda helemaal leuk en gezellig... Nou na iedereen gesproken te hebben en weer even gezien te hebben ging ik lekker slapen ik was namelijk dood moe.... Nu lig in al ruim 1,5 wakker in mijn bed dit hele verhaal te Typen hahaha... Vandaag is de grote dag want nu ga ik dan ECHT met dolfijnen zwemmen... Zo een zin in kan niet wachten... Na het dolfijnen zwemmen is mijn plan om naar Padang Padang Beach te scooteren want daar is de film 'Eat Pray Love' opgenomen en door die film wou ik naar Bali dus ja daar moet ik zijn geweest... Nou ik ga nu lekker ontbijten en straks mijn droom uit laten komen... Liefs en tot snel!!! Nog maar paar dagen en dan helaas alweer naar huis :( :( :( Ik wil niet weg hier..!!! Dikke knuffel... Uit een dol-fijn land..!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 14 Dec. 2013
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 12720

Voorgaande reizen:

10 September 2017 - 02 Juni 2018

Wereldreis

04 November 2016 - 27 November 2016

Mijn tweede reis...

18 Februari 2014 - 27 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: